Przygoda z Olimpiadą Języka Angielskiego Juniorów rozpoczęła się w listopadzie, kiedy to jedenaścioro uczniów naszej “Dwójki” wypełniło test w szkole. Do kolejnej części I etapu przeszło pięcioro z nich. Następnie uczniowie ci napisali test on-line. Nadszedł czas na drugi etap. Rozpoczął się on od kolejnego testu on-line, sprawdzającego znajomość gramatyki i słownictwa. Gabrysia przekroczyła próg 75% punktów i zakwalifikowała się do kolejnego etapu, który polegał na nagraniu filmu. Jej zadaniem było przygotowanie 5 minutowej wypowiedzi ustnej, w której podzieliła się swoim zdaniem i przemyśleniami na poniższy temat.
"Świat jest pełen dobrych ludzi.
Czy żyjemy w dobrym świecie – świecie dobrych ludzi ? Uzasadnij swoją wypowiedź. Co to znaczy być „dobrym człowiekiem”? Powiedz, co charakteryzuje takie osoby. Jakie są, jak się zachowują? Podaj przykłady. Czy można „stać się” dobrym człowiekiem? Czy mamy wpływ na to, jacy jesteśmy? Co sprawia, że inni postrzegają kogoś jako „dobrego człowieka”? Czy mamy dobrych ludzi wokół nas? Może ktoś taki jest w Twoim otoczeniu? Od czego należy zacząć, jeśli chcemy, by świat był lepszy?"
Wszyscy odpoczywaliśmy na feriach, a Gabrysia skupiała się na słownictwie, jego zasobie i adekwatności do prezentowanego tematu, fonetyce, poprawnym akcentowaniu, właściwej wymowie i odpowiedniej intonacji.... Pracy miała naprawdę dużo, musiała spełnić sporo warunków, ale najważniejsze, że się udało! Nasza uczennica przeszła do kolejnego etapu - tym razem był to egzamin ustny.
W marcu przeprowadzona została rozmowa za pomocą video komunikatora na trzy wylosowane tematy (po jednym z każdej kategorii - USA, Wielka Brytania, Świat). Gabrysia przygotowywała się między innymi z tematów : Czy społeczeństwa USA i Polski się różnią? Uzasadnij swoje zdanie, podaj przykłady; „American dream” – czym jest, co wyraża, jakie można przedstawić przykłady?; Brytyjskie zwyczaje i tradycje. Przedstaw charakterystyczne zwyczaje brytyjskie, których nie doświadczysz w innym kraju, opowiedz o ich znaczeniu i historii; Imperium brytyjskie. Opowiedz o historii brytyjskiego kolonializmu; Przedstaw jeden z krajów Zjednoczonego Królestwa. Scharakteryzuj go pod względem historycznym, geograficznym i społeczno-ekonomicznym; Czy świat jest „globalną wioską”? Uzasadnij swoją wypowiedź, podaj przykłady; Czy podróże w kosmos to turystyka czy konieczność? Czy będą one dostępne dla przeciętnych ludzi jeszcze za Twojego życia? Odpowiedz i uzasadnij swoją opinię; Śmieci. Czy odpady to problem współczesnego świata? Jak wpływają na środowisko naturalne i na człowieka? Jak poradzić sobie ze „śmieciowym problemem”. Podziel się swoim zdaniem, podaj przykłady i uzasadnienie oraz swoje przemyślenia i pomysły.
W ten szczęśliwy marcowy piątek Gabrysia wylosowała zagadnienia, które od samego początku przypadły jej do gustu. Wypowiedziała się na temat parków narodowych w USA, twórczości ulubionej brytyjskiej autorki, różnorodności kulturowej świata. Uczennica zrobiła wrażenie na jury i zakwalifikowała się do kolejnego, trzeciego już etapu. Część pierwsza po raz kolejny polegała na rozwiązaniu testu on-line, sprawdzającego znajomość gramatyki i słownictwa. Poprawnie ukończyły go 123 osoby z całej Polski, w tym Gabriela. Zmęczona, ale szczęśliwa przygotowywała się do kolejnego spotkania on-line, tym razem z native speakerami. Została zapytana o ponadczasowe wartości, które odnajdujemy w książce pt. „Hobbit, czyli tam i z powrotem”. Przedstawiła swoją opinię, podała przykłady, odniosła się do treści lektury. Zadaniem Gabrysi było również przygotowanie tematów dotyczących współczesnej sytuacji rdzennych Amerykanów oraz Australijczyków, omówienie podobieństw i różnic w tradycjach świątecznych w Wielkiej Brytanii i Polsce na przykładzie wybranego przez siebie święta, omówienie tradycji i genezy Święta Dziękczynienia, przedstawienie przyczyn współczesnej migracji ludności, scharakteryzowanie mediów amerykańskich i brytyjskich, omówienie trzech cech szkół amerykańskich oraz Brytyjskiej Wspólnoty Narodów. Poza pytaniami z WOK-u oraz lektury, zapytano ją o najciekawsze wakacje oraz wygląd i cechy charakteru przyjaciela/przyjaciółki.
Udział w tym konkursie był wielkim wyzwaniem, a także niezwykłą przygodą. Gabrysia zdobyła prestiżowy dyplom laureata i zaprezentowała się tysiącom młodych ludzi uczestniczących w konkursie. Miała również okazję, by doskonalić swoją znajomość języka.
Serdecznie gratulujemy Gabrysi i jej rodzicom. Liczymy, że już niedługo usłyszymy o kolejnych sukcesach naszej uczennicy:)